El baskınlığının değişik derecelerde olabildiğini belirten Prof. Dr. Kütükçü, şu bilgileri veriyor: “El baskınlığı; sağlaklık, solaklık ve her iki eli de eşit şekilde kullanabilme olarak üç şekilde görülebilir. Beyinde hareket, duyu gibi kavramlara yönelik fonksiyonlar karşı beyin yarım küresi tarafından simetrik olarak sağlanır. Ayrıca yüksek beyinsel fonksiyonlar olarak adlandırdığımız lisan, dikkat, vizüel-spasyal yetenekler, yapılandırma ve bellek gibi bazı fonksiyonlar beyinde sağ ve sol yarımkürelerde lateralizasyon göstermektedir.”
Beynin sağ yarımküresinin renk, müzik, hayal kurma, dikkat ve yaratıcılık gibi kavramda etkili olduğunu dile getiren Prof. Dr. Kütükçü, beynin sol yarımküresinin ise konuşma, matematiksel işlemler, diziler, sayılar ve analiz gibi konularda baskınlığı olduğunu söylüyor. Prof. Dr. Kütükçü ayrıca “Solaklar ve sağlaklar değişik mesleklerde başarı farklılıkları göstermektedir. Solaklar özellikle matematik ağırlıklı mesleklerde daha başarılı oluyorlar. Ayrıca başta müzik olmak üzere sanat alanında ve yaratıcılık gerektiren mesleklerde de daha başarılılar” diyor.
Türkiye’de 1993 yılında yapılan ‘El Baskınlığının Yönü ve Derecesi’ araştırmasının sonuçlarından bahseden Prof. Dr. Kütükçü, şu bilgileri paylaşıyor: “Erkeklerin yüzde 90,8’i sağlak, yüzde 6,1’i solak, yüzde 3,1’i her iki elini de kullanabiliyor. Kadınlarda ise bu oranlar; yüzde 92,3’ü sağlak, yüzde 4,4’üsolak, yüzde 3,3’üde her iki elini de kullanabiliyor olarak görülüyor. Bu araştırmaya göre Türkiye’de erkeklerde solaklık oranı daha yüksek. Bunun nedeni genetik, gelişimsel ve çevresel etmelerdir.”
Çocukların 2 yaşına kadar el tercihinde bulunmadığını söyleyen Anadolu Sağlık Merkezi Uzman Psikolog Selin Karabulut ise solaklık konusunda aileye ve çevreye önerilerde bulunuyor. Karabulut, “Ancak okul öncesi eğitimle beraber beceri gerektiren çok aktivite yapıldığından çocukların el tercihi hızlıca fark edilmeye başlanır. Ailelerin ve öğretmenlerin çocuğa cici elinle yaz, güzel elinle tut gibi yönlendirmeleri uygun değildir. Bazı ailelerde sol el kötü olarak nitelendirilebilir bu da toplumda sağ elin dominant oluşundan ve sosyokültürel açıdan uygun olmayışından ileri gelmektedir. Çocukları bu konularda yönlendirmeye çalışmak, üzerlerinde baskı kurmak, onları yönlendirmeye çalışmak doğru değildir. Bu tercihi beyin yapar ve uyarıyla, ikazla değişmez. Çocuk sadece kalem, çatal, kaşık gibigereçler kullanırken doğru tutması yönünde desteklenebilir” diyor.
YAZIYI PAYLAŞ
YORUMUNUZ VAR MI?