Bu alanda önemli konuları şöyle sıralamak mümkündür: Temel eğitimden sonra bir hekimin ulusal eğitim sisteminin yapısı ve mevcut farklı çalışma tercihlerine aşina olması önemlidir. Öğrencilere mesleki tercihini kısıtlayan sağlık faktörleriyle ilgili bilgiler sağlanmıştır. Gerçekçi bir kariyer planı öğrencinin kendisi, okulun rehber öğretmeni, ebeveynler ve gerekli olursa diğer kişilerin (örn. Sağlık uzmanı, sağlık sigortası sistemi, istihdam ofisi) işbirliğiyle yapılır. Belirli tarihlerde üst seviyedeki öğrencilere yönelik spesifik muayeneler yapılır 8’inci sınıf (9 yıllık temel eğitimli sistemlerinde yaklaşık 14 yaş civarı) muayeneleri, öğrencinin gelecekteki eğitim yaşamıyla ilgili plan ve umutlarını,
bulgularını ve kronik hastalıklarını belirler.
Aşağıda belirtilenler kontrol edilir:
Eğitim imkanındaki çeşitliliklerin artması nedeniyle gerçek kısıtlamalar çok azalmış bulunmaktadır. Ancak, bu tip bir hastalığı veya özrü bulunan kişiye, her halükarda eğitime katılması konusunda ayak bağı olma durumu bir öğrenci olarak ele alınmamalıdır. Eğitimin belli alanlarında yönetmelikler temelinde hala meslek güvenliği veya iletişim rahatsızlığının engellenmesiyle ilgili öğrencilerden özel sağlık talepleri mevcuttur. Bu tip özel sağlık talepleri (tıbbi bir belge istenmektedir) özellikle kara yolu nakliyesi, su ve hava yolu nakliyesi ve ikinci derecedeki mesleki eğitimin sağlık branşında geçerlidir.
Sadece herhangi bir bulgusu olmayan atopik eğilimler sınırlamalara tabi değildir. Sınırlamalar birey bazında göz önünde bulundurulmalıdır (bulgu tipi, şiddeti, öğrencinin bilinen duyarlılıkları ilaç tedavisi ve diğer tedaviler gerektirir). Bulgulara sahip bütün öğrencilere çalışma riskiyle ilgili bilgiler verilmektedir. Astım veya alerjik riniti olan bir öğrencinin açıkta kalan un tozuna maruz kalacağı bir iş, büyükbaş hayvan bakımı, tekstil işleri, halıcılık ve kuaförlük gibi işleri yapmaktan kaçınması gerekir.
Alerjik solunum yolu rahatsızlıklarının riski nedeniyle, atopik egzaması olan bir öğrencinin un tozuna maruz kalacağı ve hayvan bakımı gibi işlerde çalışmaktan kaçınması gerekir. Ellerinde egzama olmuş veya halen egzama olan bir öğrenci için aşağıdaki eğitim branşları, semptomları artıracak, çalışmasını engelleyecek ve ileride çalışmasına tamamen mani olacak çok önemli riskler taşımaktadır:
Temas alerjisi; semptoma neden olan temas alerjileriyle (plastik, nikel, meyveler, sebzeler ve ağaç yaprağı alerjisiyle çapraz tepkimeye neden olan baharatlar) başa çıkmanın yollarını gösteren meslek sınırlamasıdır. Saç bakımı ve temizlik sektörü yoğun kimyasallara maruz kalınacağından de risk eğilim sınırında olan mesleklerdir.
Türkiye’de okul çağındaki her üç çocuktan biri sağlıklı göremiyor!
Genelde gözlükle düzeltilebilen görme bozuklukları bir sınırlama getirmez. Bazı işler detaylı görme yetisi gerektirmektedir. Örneğin;
Renk görme sapaklığı: okulun sağlık hizmetleri kapsamında yapılan tarama testi renk görme sapağının normal veya bozuk olup olmadığını göstermektedir. Aşağıdaki meslekler için kişinin tamamen normal bir renk görüsüne sahip olması gerekmektedir:
Renk görüşü aşağıdaki durumlarda önemlidir
Tarama testi şayet renk görme bozukluğu gösterir ve öğrenci bu sektörlerden birini seçmek istiyorsa, bir göz uzmanının renk görme bozukluğunun derecesini tespit etmesi gereklidir ve meslek seçiminde bu tespit bir temel oluşturacaktır. Ayrıca eğitimi organize eden kişiye de danışılabilir.
Zayıf bir işitme durumu yapılan işe uyum sağlamada kısıtlayıcı bir etkendir veya genel güvenlik açısından belirli bir işitsel seviye gerektiren veya gürültünün derecesine göre kişiler arasında zayıf işitmeye bağlı olarak iç kulaktan kaynaklanan işitme bozukluğunda risk doğurur. Detaylı olarak tespit edilen iyi işitsel seviye belirli gemicilik, hava yolları trafiği ve demiryollarında ve profesyonel trafik görevlerinde bir ön koşuldur.
Çocukluk Çağı Obezite Araştırması: Türkiye’de her 5 çocuktan biri şişman
Şayet öğrencinin iç kulaktan kaynaklanan işitme bozukluğu bulunuyorsa ve gürültüye maruz kalınacak bir meslekte çalışmayı düşünüyorsa (örn. otomobil, ahşap, metal veya sanayi, inşaat işleri) bu durumda bir göz uzmanından görüş alınması tavsiye edilir.
Kısıtlamanın kesin olduğu alanlar: karayollarında, denizde veya hava yolu trafiğinde profesyonel bir sürücü veya ağır vasıta sürücüsü olmaya uygun olmaması. Hava taşıtı montajı ise söz konusu bile değildir. Diğer benzer kısıtlamalar göreceli olarak bireyin kendisine ve yaptığı işe bağlı olarak değişmektedir. Epileptik ataklar: kaza riski taşıyan işler için uygun değildir (düşme, tehlikeli makineler, elektrik çarpması veya yangın riski)
Diabetes mellitus, romatizma hastalıkları, kalp rahatsızlıkları, nörolojik engeller, bireysel çözümler gerektiren ve genellikle tedaviden sorumlu bir kişinin işbirliğini gerektirecek nadir rahatsızlıklar.
Not: İnsülin bağımlısı diabetes mellitusu olanlara profesyonel şoförlük ehliyeti verilemez; aynı şekilde mesleki ehliyet diabetes mellitus için mümkün değildir (örn. otomobil sürücülüğü). Şayet öğrenme bozukluğu veya zihinsel rahatsızlık varsa, çalışma dönemindeki iş yükü ve gelecekteki mesleklerde bu durum göz önünde bulundurulmalıdır.
Doktordan, öğrenci tarafından meslek seçimini etkileyecek sağlık sınırlarını belirten sözlü ve gerekirse yazılı bir açıklama almak. Açıklama serbest formda yazılmış bir beyanat olabilir veya ergen’in sağlık raporu şeklinde olabilir. Meslek seçimiyle ilgili önemli olabilecek hastalık ve engeller, tedavileri, çalışmalarına mani olabilecek iş kolları ve onların durumunu daha da kötüye sokabilecek iş türleri belirtilmiştir. Gerekli görüldüğünde mesleki yönlendirmeyi yapması için iş bulma kurumuna bir açıklama düzenlenebilir.Kaynak:KDTRehberi
YAZIYI PAYLAŞ
YORUMUNUZ VAR MI?