ANKARA – Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanan ve sağlık uygulamalarında mağdur olan vatandaşların mahkemeye gitmeden zararlarının uzlaşma yoluyla çözülmesini amaçlayan ‘Sağlık Mesleklerinin Uygulanmasından Dolayı Uğranılan Zararların Uzlaşma Yoluyla Halledilmesine İlişkin Yönetmelik’, Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Yeni yönetmelik, sağlık uygulanmalarında ilgili taraflardan herhangi birisinin dava açma süresi içerisinde Sağlık Bakanlığı’na yapacakları maddi ve manevi tazminat başvurularının, uzlaşma yoluyla halledilmesini hedefliyor. Yönetmelik, oluşan zararın hızlı çözümünü ve adli yükün azaltılmasını amaçlasa da sağlık hukuku uzmanları yönetmeliğin pratikte hedefine ulaşamayacağını belirtiyorlar.
Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren yönetmeliğin amacı birinci maddede şöyle tarif ediliyor: ‘Bu Yönetmeliğin amacı, sağlık mesleklerinin uygulanması ile ilgili olarak taraflardan herhangi birisinin dava açma süresi içerisinde Bakanlığa yapacakları maddi ve manevi tazminat başvurularının, uzlaşma yoluyla halledilmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.’ Yeni yönetmeliğe göre, taraflardan herhangi birisi dava açma süresi içerisinde Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü’ne maddi ve manevi tazminat talebiyle uzlaşma için elektronik ortamda veya yazılı olarak başvuruda bulunabilecek. Dava açılmasından sonra uzlaştırma başvurusu halinde, mahkemenin taraflara uzlaşma davetinin taraflarca kabul edilmesi veya tarafların uzlaştırıcıya başvurma konusunda anlaşmaya vardıklarını mahkemeye beyan ettikleri tarihten itibaren uzlaştırma süresi işlemeye başlayacak.
Uzlaştırma sürecinin taraflarını; sağlık mesleklerinin uygulanmasından dolayı zarara uğradığını iddia eden kişi ve bunların birden fazla olması halinde aralarından seçecekleri bir temsilci, zarar verdiği iddia olunan ilgili meslek mensubu veya bunların birden fazla olması halinde aralarından seçecekleri bir temsilci ve varsa ilgili meslek mensuplarının mesleki mali sorumluluk sigortasını yapan sigorta şirketinin temsilcisi ya da bunların birden fazla olması halinde aralarından seçecekleri bir temsilci oluşturacak. Her üç tarafın da uzlaşma yolunu kabul etmesi halinde, uzlaşma süreci başlayacak. Sağlık mesleklerinin uygulanmasından dolayı zarara uğradığını iddia eden kişilerle zarar verdiği iddia olunan sağlık çalışanları ve varsa mesleki mali sorumluluk sigortasını yapan sigorta şirketinin temsilcisinin bir araya gelerek bir uzlaştırıcının da katılımıyla, maddi ve manevi tazminat talebi konusundaki talebi görüşerek, karara bağlayacak. Uzlaşma görüşmeleri esnasında adli yargı komisyonlarında görevli bilirkişiden rapor isteyebilecek. Taraflardan birisi vazgeçtiğinde, uzlaşma süreci sona erecek. Uzlaşma görüşmeleri en geç 90 gün içinde sonuçlandırılacak.
Resmî Gazete / 14 Ağustos 2012 / Sayı : 28384
YÖNETMELİK /
Sağlık Bakanlığından:
SAĞLIK MESLEKLERİNİN UYGULANMASINDAN DOLAYI UĞRANILAN ZARARLARIN UZLAŞMA YOLUYLA HALLEDİLMESİNE İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, sağlık mesleklerinin uygulanması ile ilgili olarak taraflardan herhangi birisinin dava açma süresi içerisinde Bakanlığa yapacakları maddi ve manevi tazminat başvurularının, uzlaşma yoluyla halledilmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, sağlık mesleklerinin uygulanmasından dolayı zarara uğradığını iddia eden kişileri, sağlık meslekleri mensuplarını, mesleki mali sorumluluk sigortası yapan sigorta şirketlerini ve uzlaştırıcı olarak belirlenen hukukçuları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 11/10/2011 tarihli ve 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 24 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Bakanlık Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
c) Taraflar: 5 inci maddede belirtilen kişileri,
ç) Uzlaşma: Sağlık mesleklerinin uygulanmasından dolayı zarara uğradığını iddia eden kişiler ile zarar verdiği iddia olunan sağlık çalışanları ve varsa mesleki mali sorumluluk sigortasını yapan sigorta şirketinin temsilcisinin bir araya gelerek bir uzlaştırıcının da katılımıyla maddi ve tazminat talebi konusundaki uyuşmazlık çözüm yöntemini,
d) Uzlaştırıcı: Tarafların uzlaşma sürecini yönetmesi hususunda üzerinde anlaşacakları hukukçu kişiyi, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Uzlaşma Sürecine İlişkin Temel Esaslar
Taraflar
MADDE 5 – (1) Uzlaştırma sürecinin tarafları şunlardır:
a) Sağlık mesleklerinin uygulanmasından dolayı zarara uğradığını iddia eden kişi ve bunların birden fazla olması hâlinde aralarından seçecekleri bir temsilci.
b) Zarar verdiği iddia olunan ilgili meslek mensubu veya bunların birden fazla olması hâlinde aralarından seçecekleri bir temsilci.
c) Varsa ilgili meslek mensuplarının mesleki mali sorumluluk sigortasını yapan sigorta şirketinin temsilcisi veya bunların birden fazla olması hâlinde ise aralarından seçecekleri bir temsilci.
(2) Birinci fıkrada sayılan her üç tarafın da uzlaşma yolunu kabul etmesi hâlinde, uzlaşma süreci başlar.
Haklar ve yükümlülükler
MADDE 6 – (1) Taraflar, uzlaşmaya başvurmak, süreci devam ettirmek, sonuçlandırmak veya bu süreçten vazgeçmek konusunda serbest olup uzlaşma süreci boyunca eşit haklara sahiptir.
(2) Uzlaştırıcı,
a) Görevini tarafsız ve objektif olarak yerine getirmekle,
b) Uzlaşma sürecinde kendisine sunulan veya diğer bir şekilde elde ettiği bilgi ve belgelerle, görüşmelerde elde ettiği bilgileri gizli tutmakla,
c) Tarafları uzlaşma sürecinin işleyişi, kuralları ve sonuçları hakkında bilgilendirmekle,
yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uzlaşma Süreci / Uzlaşma teklifi
MADDE 7 – (1) Taraflardan herhangi birisi, dava açma süresi içerisinde Genel Müdürlüğe maddi ve manevi tazminat talebiyle uzlaşma için elektronik ortamda veya yazılı olarak başvuruda bulunabilir. Dava açılmasından sonra uzlaştırma başvurusu hâlinde ise, mahkemenin taraflara uzlaşma davetinin taraflarca kabul edilmesi veya tarafların uzlaştırıcıya başvurma konusunda anlaşmaya vardıklarını mahkemeye beyan ettikleri tarihten itibaren uzlaştırma süresi işlemeye başlar.
(2) Genel Müdürlük, tarafların tümüne, uzlaşma davetini üç gün içerisinde yazılı olarak bildirir. Bildirimden itibaren taraflar uzlaşma yoluna gidip gitmeme konusundaki iradelerini Genel Müdürlüğe bildirir. Uzlaşma davetine, tebliğ tarihinden itibaren yirmi gün içinde yazılı olarak cevap verilmez ise uzlaşma teklifi reddedilmiş sayılır.
(3) Tarafların tümünün uzlaşma teklifini kabul etmesi hâlinde Genel Müdürlük tarafların bir uzlaştırıcı seçmelerini talep eder. Tarafların, yirmi gün içerisinde uzlaştırıcı seçmemeleri hâlinde uzlaşma süreci sona erer.
Uzlaşma görüşmeleri
MADDE 8 – (1) Uzlaştırıcı, uzlaşma sürecini göreve başladığı tarihten itibaren en geç 90 gün içerisinde sonuçlandırmak zorundadır. Bu süre, bilirkişi görüşleri alınamadığı hâllerde tarafların yazılı olarak karşılıklı kabulü ile altı aya kadar uzatılabilir. Uzlaştırıcı, seçilme tarihinden itibaren, tarafları en geç üç gün içerisinde ilk görüşmeye davet eder. Görüşmeler sağlık mesleklerinin uygulanmasından dolayı kişinin zarara uğradığını iddia ettiği sağlık kurum veya kuruluşunun bulunduğu il içerisinde belirlenecek yer ve zamanda yapılır.
(2) Uzlaştırıcı; tarafların isteklerini ve uyuşmazlığın zamanında çözümlenmesi için gereken usul ve esasları göz önüne alarak uzlaşma sürecini yürütür ve tarafların menfaatlerini dengeleyecek şekilde anlaşma zemininin bulunması yönünde çaba sarf ederek uyuşmazlığı çözüme kavuşturmaya çalışır.
(3) Uzlaştırıcı, tarafları konuşmak ve müzakerelerde bulunmak amacıyla bir araya getirir, uzlaşma sürecini yönetir.
(4) Uzlaştırıcı, taraflara sadece çözüm önerilerinde bulunabilir; çözüm önerileri üzerinde anlaşmaya varmaları için tarafları zorlayamaz ve uyuşmazlık konusuna ilişkin herhangi bir karar veremez.
Bilirkişiye başvuru
MADDE 9 – (1) Uzlaştırıcı, uzlaşma sürecinde zarar verdiği iddia olunan tarafın, mesleki kusuru bulunduğunu kabul etmemesi hâlinde mesleki kusurunun bulunup bulunmadığı hususunda Yüksek Sağlık Şûrasının belirlediği bilirkişi ve/veya bilirkişilerin görüşüne başvurur. Uzlaştırıcı, bilirkişi raporu sunulana kadar tarafların görüşmesine ara verir.
(2) Bilirkişi ve/veya bilirkişiler, ilgili dosyanın kendisine teslimi tarihinden itibaren en geç otuz gün içerisinde raporunu uzlaştırıcıya gönderir. Raporda kusur tespit edilmesi hâlinde, kusur oranı belirlenir. Uzlaştırıcı bilirkişi raporu üzerine tarafları yeniden bir araya getirir ve uzlaşma sürecini devam ettirir.
(3) Tarafların, tazminat miktarı hususunda anlaşmaya varamaması hâlinde, uzlaştırıcı söz konusu zarara ilişkin maddi ve manevi tazminat miktarının hesaplanması için adli yargı adalet komisyonları tarafından her yıl düzenlenecek olan listelerde yer alan bilirkişilerin görüşüne başvurabilir. Bilirkişi, ilgili dosyanın kendisine tesliminden itibaren 30 gün içerisinde maddi ve manevi tazminat miktarını içeren raporunu düzenleyerek uzlaştırıcıya gönderir. Uzlaştırıcı, bilirkişi raporu kendisine ulaştıktan sonra tarafları yeniden görüşmek üzere bir araya getirir. Bilirkişi raporunda belirtilen tazminat miktarı göz önüne alınarak taraflar maddi ve manevi tazminat miktarı hususunda görüşme yapmak suretiyle anlaşmaya varabilirler.
Uzlaşma sürecinin sona ermesi
MADDE 10 – (1) Aşağıdaki hâllerde uzlaşma süreci sona erer:
a) Tarafların anlaşmaya varması.
b) Taraflardan birinin uzlaşma süreci devam ederken karşı tarafa veya uzlaştırıcıya, uzlaşmadan vazgeçtiğini bildirmesi.
c) Taraflarla görüşüldükten sonra uzlaştırıcının, uzlaşma için daha fazla çaba sarf edilmesinin gereksiz olduğu kanaatine varması.
(2) Bilirkişiye, sarf etmiş olduğu emek ve mesaisi karşılığı olarak Adalet Bakanlığınca çıkarılan Bilirkişi Ücret Tarifesinde öngörülen ücret tutarında ödeme yapılır. Aksi kararlaştırılmadıkça uzlaştırıcıya, faaliyetin sona erdiği tarihte yürürlükte bulunan Arabulucu Asgari Ücret Tarifesinde öngörülen ücret tutarında ödeme yapılır.
(3) Uzlaşma süreci sonunda taraflarca anlaşma sağlanamaması hâlinde, uzlaşma sürecinde uzlaştırıcı tarafından yapılan masrafları ve uzlaştırıcı ücreti taraflarca eşit şekilde ortak olarak ödenir. Uzlaşma süreci sonunda belli bir bedel üzerinde uzlaşma sağlandığı takdirde uzlaşma sürecinde uzlaştırıcı tarafından yapılan masraflar ve uzlaştırıcı ücretinin tamamı doğrudan sigortacı, sigortasının bulunmaması durumunda ilgili personel tarafından ödenir. Bakanlık tarafından bu fıkra kapsamında herhangi bir ödeme yapılmaz. Uzlaşma belgelerinin birer örneği sigorta şirketine de verilir.
(4) Uzlaşma sürecinin sona ermesi hâlinde, uzlaştırıcı, uzlaşma konusuna ilişkin kendisine yapılan bildirimi, tevdi edilen ve elinde bulunan belgeleri, düzenlenen tutanağı beş yıl süre ile saklamak zorundadır. Uzlaştırıcı, uzlaşma sürecinin sonucunda düzenlediği belgelerin birer örneğini uzlaşma sürecinin sona ermesinden itibaren en geç onbeş gün içinde Genel Müdürlüğe gönderir.
Anlaşma tutanağı
MADDE 11 – (1) Uzlaşma müracaatının yapıldığı tarihte dava açma süresi durur. Uzlaşma süreci sonunda taraflar arasında uzlaşma sağlanamaması hâlinde taraflarca tanzim edilecek tutanak veya taraflardan birinin talebi üzerine Genel Müdürlük tarafından taraflara tebliğ edilerek verilecek belge tarihinden itibaren, dava açma süresi kaldığı yerden işlemeye başlar.
(2) Uzlaşma süreci sonunda tarafların anlaştıkları, anlaşamadıkları veya uzlaşma sürecinin nasıl sonuçlandığı hususu uzlaştırıcı tarafından, tutanak altına alınır. Taraflar arasında uzlaşma sağlanması hâlinde uzlaştırıcı tarafından uzlaşma konusunu, maddi ve manevi tazminat miktarını, uzlaşma yerini, tarihini, uzlaşma kapsamında yerine getirilmesi gereken hususları içeren uzlaşma tutanağı düzenlenir. Uzlaştırıcı tarafından düzenlenecek tutanak, uzlaştırıcı ve taraflarca imzalanır.
(3) Taraflar arasında düzenlenen anlaşma tutanağı, 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflâs Kanununun 38 inci maddesi anlamında ilâm niteliğindedir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlük
MADDE 12 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür.
YAZIYI PAYLAŞ
YORUMUNUZ VAR MI?