Koronavirüs salgını ile birlikte sağlık hizmetlerinin sunumunda ciddi bir değişim süreci başladı. Uzaktan sesli ve görüntülü iletişim teknolojilerinin kullanımında patlama yaşandı. Ciddi sağlık sorunu olmayan veya tedavileri süren hastalar hekimlerine, whatsApp, zoom gibi iletişim araçları ile ulaşmaya çalışıyor. Hastalarının sorunlarına çözüm bulmaya çalışan pek çok sağlık kurumu hızlıca görüntülü danışma ve Tele-Tıp hizmeti sunmaya başladı. Medikal Akademi’nin ‘Koronavirüs & Tele-Tıp Uygulamaları’ söyleşi dizisinin bu haftaki konuğu Memorial Sağlık Grubu CEO’su Uğur Genç oldu. Ankara Temsilcimiz Hatice Kaya Pala‘nın sorularını yanıtlayan Uğur Genç önemli saptamalarda bulundu.
CEO Uğur Genç: Dünya ve ülkemiz olağanüstü bir süreçten geçiyor. COVID-19 virüsünün ülkemizde daha görülmediği tarihlerden bu yana; dünyadaki gelişmeleri yakından takip ederek, olası senaryolarla ilgili rolümüzü belirledik, hazırlıklarımızı önceden yaptık ve hem medikal hem de idari süreçlerimizi bu doğrultuda yürütmeye başladık.
Kurumumuzun tek önceliği, en başından beri çalışanlarımızı, ailelerini ve hastalarımız ile yakınlarını virüsten korumak oldu. Ancak hem koronavirüs vakaları hem de mevcut hastalarımızın sağlık sorunları ile ilgili tanı ve tedavi süreçlerini en sağlıklı şekilde yürütmeye devam etmek bizim en önemli sorumluluğumuz. Bunun için hangi şartlar altında olursak olalım, hastalarımızın tüm sağlık ihtiyaçlarını karşılamak için çözümler üretiyor olmamız gerekiyor.
Örneğin; hepimizin bildiği gibi sosyal izolasyon, hastalığa yakalanmamak için en önemli noktalardan biri ve bizler de hastaneye gelemeyecek durumda olan hastalarımıza online sağlık hizmetleri sunuyoruz.
Dijitalleşme her alanda olduğu gibi sağlık sektöründe de öne geçmiş durumda. Biz Memorial Sağlık Grubu olarak bu gerçekten hareketle, “Memorial e-Doktor” uygulaması için geçtiğimiz yıllarda çalışmaya başlamıştık ve hazırlıklarımızı sürdürüyorduk. Sağlık sektörü yavaş yavaş dijitalleşirken, COVID-19 süreci bu değişimi de hızlandırdı. Biz de pandemi sürecinde hastalarımıza güvenli sağlık hizmeti sunabilmek adına Memorial e-Doktor uygulamasını hızlı bir şekilde hayata geçirdik.
Ancak tabii ki bir sağlık kuruluşu olarak diğer yandan acil servislerimiz, poliklinik hizmetlerimiz, cerrahi merkezlerimiz ve tüm birimlerimizle, her branşta tanı ve tedavi süreçlerimizi yürütmeye devam ediyoruz. COVID-19’a karşı hastanelerimizde gerekli önlemlerin alındığı ve hastalarımızın tüm sağlık ihtiyaçları için her branşta ve güvenli şekilde, ayrıştırılmış alanlar ve ayrı bloklarda hizmet sunuyoruz.
CEO Uğur Genç: Memorial e-Doktor uygulaması ile hastalarımız, ihtiyaçları olan sağlık hizmetine artık evinden çıkmadan ulaşabiliyor. Hastalarımız hem kendilerinin hem ailelerinin sağlık problemlerini, kronik hastalıklarının takibi ve desteğe ihtiyaç duydukları her türlü sağlık sorunu için hastaneye gitmeye gerek kalmadan, istedikleri branştaki hekimle akıllı telefon üzerinden görüntülü görüştürme imkanı buluyor.
Koronavirüs & Tele-Tıp Uygulamaları ve Sağlık Hukuku Sorunları
Hastamız hangi şehirde olursa olsun Türkiye’nin her noktasından ulaşabilen Memorial e-Doktor hizmetini; İstanbul, Ankara, Antalya, Kayseri ve Diyarbakır hastanelerimizde, konusunda deneyimli uzman hekim kadrolarımızla sunuyoruz.
Online olarak sağlık hizmeti almak isteyenler, Memorial web sitesi (www.memorial.com.tr) veya sosyal medya hesaplarımız üzerinden talep ettikleri hizmete dair form bırakabiliyor ve en kısa sürede aranıyor. Bunun yanında hastalarımız 444 88 99 no’lu telefon üzerinden çağrı merkezimizi direkt olarak arayabiliyor. Hastalarımız çağrı merkezi yetkilimiz ile görüşerek, herhangi bir hastanemiz ve doktorumuzla dilerse aynı gün içerisinde canlı ve görüntülü görüşme yaparak randevu işlemlerini tamamlayabiliyorlar.
Yasal ve deontolojik kurallara eksiksiz bağlı kalarak; şikayetleri, sıkıntıları, problemleri olan kişilere mümkün olduğunca yol göstermek, rehberlik etmek ve bu zor dönemde insanların doğru yönlendirilmelerini sağlamak amacıyla sunduğumuz bu hizmet hastalarımız tarafından büyük ilgi görüyor. Koronavirüs salgınının ülkemizde görülmesinden bu yana pek çok branştan doktorumuzla binlerce hastaya “e- Doktor” hizmeti verdiğimizi söyleyebilirim.
CEO Uğur Genç: Bu hizmet sağlık kuruluşumuzda sunduğumuz fiziksel muayene ve tedavinin farklı bir alternatifi olarak sunuluyor. Hastalarımız bu hizmetin geleneksel tıp uygulamalarının yerini asla tutmayacak olan ve sadece danışma amacıyla oluşturulmuş bir online görüşme hizmeti olduğunu, bu yöntemle kesin tanı konulamayacağını, reçete yazılamayacağını bilerek randevu alıyorlar.
Ancak doktorlarımızla görüntülü görüşme kapsamında, hastalarımızın sağlık sorunlarına ilişkin ya da kronik hastalıklarına yönelik devamlı kullanılan ilaçlarının idame ettirilmesi amacıyla ilgili şikayetlere yönelik ilaç önerisinde bulunulabiliyor. Yapılan görüntülü görüşme sonucunda, doktorun ihtiyaç görmesi halinde, hastalar fiziksel muayeneye davet edilebiliyor.
CEO Uğur Genç: Öncelikle bu konuya bir açıklık getirilmesi gerekiyor. Biz aslında burada toplum sağlığı bilincinden hareketle hastalarımıza, “SAĞLIK İHTİYAÇLARINIZI ERTEYEMEYİN” diyoruz. Hastalarımızı hastaneye gitme endişeleri nedeniyle zamanında müdahale edilemeyen ve özellikle ertelenmesi mümkün olmayan hastalıkların ciddi sağlık sorunlarına yol açabileceği konusunda uyarılarda bulunuyoruz.
Hastanelerimizde onkoloji, organ nakli, kemik iliği nakli tedavisi gören ve bağışıklık sistemi hassas olan hasta grupları başta olmak üzere, tüm hastaların sağlığı için üst düzeyde güvenlik önlemleri alınmış durumda. COVID-19 şikayetiyle başvuru yapmış olan hastalar için ayrılmış olan girişler ve tedavilerinin yürütüldüğü özel bölümler bulunuyor. COVID-19 pozitif ve negatif hastalar için acil servis, yatan hasta katları, girişim alanları, ameliyathane ve yoğun bakım salonları ile bu bölümlere gidiş yolları ayrıştırılmış olarak hizmet veriyor.
Ege Üniversitesi Hastanesi kronik hastalar için ‘Tele-Tıp’ uygulaması başlattı
Bu bölümlerde çalışan personeller dahi farklı gruplardan oluşuyor ve gün içinde birbirine temas edebilecekleri ortak alanlar bulunmuyor. Hastanelerin tüm bölümlerinde tanı ve tedavi süreçleri çalışanların ve hastaların sağlığı için tüm önlemler alınarak titizlikle yürütülüyor. Bu sebeple farklı şikayetleri olan hastalar kendilerine koronavirüs bulaşma korkusu ile hastaneye gelmekten çekinmemeli, daha ciddi sonuçlara yol açabilecek şikayetlerini ertelemekten kaçınmalıdır.
“e-Doktor” ve “Memorial Evde Bakım Uygulamaları” hastanelerimize gelemeyen hastalarımız için çok önemli iki mecra olarak karşımıza çıkıyor. Bu uygulamayla hastalarımızın ihtiyacı olan sağlık hizmetine evlerinden de ulaşmalarını sağlıyoruz. Hastalarımız, istedikleri branştaki hekimimizle, akıllı telefonları üzerinden görüntülü görüşebiliyor. Bunun yanında evde bakım hizmetlerimizle de her türlü sağlık sorunu için uzman doktor muayenesi, hemşirelik hizmetleri, laboratuvar ve radyoloji tetkikleri dahil pek çok hizmeti, gerektiğinde hastalarımıza, evlerinde veya işyerlerinde sunabiliyoruz. Bebeklerin rutin takip ve aşı uygulamalarının aksatılmaması için uzman hekim ve hemşirelerimizle evlerinde değerlendirme yapıyoruz.
CEO Uğur Genç: Elbetteki COVID-19 sonrası dönemde de dijitalleşme süreci hızlanarak hayatımızın her anında olacak. Evde bakım hizmetleri, e-doktor, e-vizit, evde şeker, tansiyon, INR, EKG takipleri yakın zamanda hayatımızda daha fazla yer kaplayacak. Giyilebilir sağlık teknolojileri hastalarımız için bize pek çok veri sağlayacak.
Önümüzdeki yıllarda hastalarımızın her sağlık sorunu için hastaneye gelmesine gerek kalmayacak, tanı ve tedavi süreçleri uzman kontrolünde ev konforunda sürdürülebilecek. Bizler dijital sağlık hizmetlerinin öncüleri olarak onların sağlıklı kalmaları için bizlere düşen görevleri eksiksiz yerine getireceğiz.
Öte yandan online sağlık hizmetlerinde bazı noktalara dikkat edilmesi gerekiyor. Hastaların yaşadıkları sağlık problemleri ile ilgili yapılan yanlış değerlendirmeler ve yönlendirmelerin ciddi sonuçlara yol açabileceğinin unutulmaması gerekiyor. Hastalarımızın da bu konuda doğru merkezlere başvurması ve alanında uzman isimlerle görüşmesi hayati önem taşıyor.
Ancak burada online hizmetlerin de imkanlarının sınırlığı olduğunun bilinmesi ve ciddi hastalıkların takiplerinin mutlaka yine geleneksel yöntemlerle yürütülmesi gerektiği noktası öne çıkıyor. Örneğin; tüm kanser türleri, kalp ve damar hastalıkları, beyin, karaciğer, akciğer, böbrek ile ilgili rahatsızlıkların ihmal edilmemesi gerekiyor. Bununla birlikte cerrahi operasyonlar, görüntüleme yöntemleri, bazı özel laboratuvar tetkikleri ve birebir doktor muayenesi büyük önem taşıyor.
Koronavirüs ve Tele-Tıp Uygulamalarının geleceği – Dr. Tonguç Sugüneş
Ani gelişen hastalık, kaza, yaralanma, beyin ve omurilik yaralanmaları, travmalar, bilinç kaybı, ciddi yanıklar, göğüs ağrısı, kusma ve benzeri durumlarda olayın meydana gelmesini takip eden ilk 24 saat içinde tıbbi müdahale gerektiren acil durumlara ilişkin şikayetler doğal olarak uzaktan sağlık hizmeti kapsamı dışında yer alıyor. Bu tür problemlerde zaman kaybedilmeden hastanelerin acil sağlık hizmeti birimlerine başvurulması gerekiyor. Hastaların gerekli kişisel korunma tedbirlerini alarak sağlık ihtiyaçları için güvendikleri merkezlere başvurması gerekiyor.
CEO Uğur Genç: Hastalarımız beden sağlığı konusunda rahatlıkla “e- Doktor” uygulamalarımızdan faydalanabildiği gibi, ruh sağlığı ile ilgili problemleri için de gerekli desteği psikiyatrist ve psikologlarımızdan alabiliyor. Hangi mecradan olursa olsun kurumumuzdan sağlık hizmeti almak isteyen her hastamız için hasta mahremiyeti bizim en önemli prensiplerimizden biridir.
CEO Uğur Genç: Cerrahide tıbbın ulaştığı en ileri teknoloji şu anda robotik cerrahi. 5g teknolojisi ile gerçekleştirilen ameliyatlar da oldukça ses getiren bir çalışma olarak tarihe geçti. Ameliyatların sadece açık yöntemle yapıldığı yıllarda, laparoskopik işlemler bir devrimdi ve onun da üzerine girişimsel uygulamalar ve robot teknolojileri geldi. Şimdi baktığınızda tıp teknolojileri aslında hayal gücünün sınırlarını zorlayarak ilerliyor.
CEO Uğur Genç: COVID-19 pandemisi ile birlikte bulaş riski ve yurda giriş çıkışların yasaklanması doğal olarak sağlık turizmi çalışmalarımızı askıya almamıza neden oldu. O dönemde hastanemizde tedavisi devam eden yurtdışı hastalarımıza en sağlıklı şekilde hizmet verdik ve sürecin tamamlanmasını sağladık.
E- doktor uygulaması, elbette dünyanın her noktasına hizmet verebileceğimiz ve her ülkede bir Memorial olması anlamına geliyor. Mevcut alt yapımızı ilerleterek, doğru planlama ve stratejilerle bu alanda dünyanın her yerinden kaliteli sağlık hizmeti almak isteyen kişilere faydalı olabileceğimiz inancındayım.
Pandemi kontrol altına alındığında dünyanın pek çok ülkesinden hastanın sağlık turizmi için yeniden ülkemizi tercih edeceğini düşünüyorum. Türkiye’de hekimler ve sağlık kadroları, bu dönemde örneğine az rastlanır bir mücadele sergiledi ve burada bir başarı öyküsü yazıldı. Bir tarafta Amerika, Avrupa ve dünyanın pek çok ülkesinin bu dönemde inanılması güç dramlar yaşadığına şahit olurken, ülkemizde sağlıkçılarımızın kahramanlıklarına tanıklık ettik, ediyoruz. Bu hepimiz için gurur verici.
Doktorlarımız ve sağlık çalışanlarımız evlerine gitmeden, sevdiklerini görmeden sadece yeni hayatları kurtarmaya odaklanarak, görevlerini layıkıyla yerine getirmeye devam ediyor. Bu güç şartlarda ne kadar başarılı olduğumuzu, güncel rakamlarla aslında bütün dünya görmüş oldu. Tüm bu çaba, hem bu gücümüzü dünyaya sergilemiş olmak hem de güven tazelemek açısından çok önemliydi. Umuyorum ki, aynı başarı grafiğini istikrarlı bir şekilde sürdürüp, sağlıklı ve güzel günlere hep birlikte çıkacağız. Bu aşamadan sonra böylesine zor bir sınavdan geçerek rüştümüzü ispat etmiş olmanın verdiği avantajları ve tecrübelerimizi kullanarak yurtdışı hastalar için yeniden bir cazibe merkezi olmayı hedefliyoruz.
YAZIYI PAYLAŞ
YORUMUNUZ VAR MI?